Självkänsla/Självförtroende

Här för några veckor sedan läste jag i min fasters gamla skvallertidning, jag brukar inte läsa skvallertidningar, men jag var rejält uttråkad. Hade gjort precis ingenting hela dagen, så i soffan satt jag och bläddrade. På en sida hade dem listat något liknande som; De mest irriterande tvikonerna. På listan fanns bland annat Dr Phil. Men det som gjorde mig så besviken var att första plats hade gått till Mia Törnblom. Och vet ni varför?
Motiveringen var ungefär denna; "Vem orkar med en sådan självkänsla och ett sådant självförtroende. Hon bara tror att hon är bättre än andra" (Observera att detta är på ett ungefär vad som stog).

Då undrar jag, hur kan man sänka och klanka ner på det? Folk är så förbannat rädda för folk som står upp för sig själv, följer sina väger och faktiskt vågar stå för vad de tänker och tycker... Själv tycker jag bara att det är bra att en person som nu tex; Mia finns bland oss. Hon är liksom ett levande exempel på att det går att må bra en vacker dag trots alla livets nedgångar. Och även i de mörkaste stunder ska man inte ge upp hoppet. Men den där oskrivna lagen som verkar finnas i allas huvud, den är helt galen. "Va inte dig själv, du blir bara besviken. Säger du nej är du körd. Våga aldrig tro att du kan göra något bättre, osv." (Jag hade kunnat ta upp hur många exempel som helst, men undviker det så att ni inte ska bli alltför trötta på mitt tjat). Men hur som helst så förstår jag mig inte riktigt på det. Själv har jag inte världens bästa självförtroende direkt, men jag skulle mer än gärna tacka ja till att få vara den som bär på en stabil grund med egna värderingar och åsikter. Och jag skulle aldrig se ner på en person som kommit så långt i sitt liv, snarare se upp till.


Sen såg jag på sveriges hjältar, eller vad pogrammet nu heter. Jag måste säga att den 21 åriga tjejen som dragit igång en organisation för barn/ungdomar med problem hemma, verkligen borde vinna! Det är verkligen en toppgrej hon gör och över allt annat skulle jag vilja göra detsamma. Jag önskar bara att jag inte skulle säga stop för mina ideér hela tiden.
När jag satt på bussen idag tänkte jag ut hela mitt blogginlägg i huvudet (snacka om skadad!), men som vanligt, när jag nu sitter här och ska skriva åker orden ur mig. Men lite vettigt kanske jag har lyckats få ur mig idag också. Hur som helst så ska jag försöka sova tidigt i natt, då jag ska upp tidigt, hämta mina glasögon hos Mimmi och därefter varva med plugg, städ och tvättning hela dagen. Vill bli klar med Samhällskunskapen innan veckans slut, tack.

/Frida

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0